Notes for u:
Assalamualaikum & hello. Please be friendly. No harsh words !

30.11.10

WARNA PUJAAN

salam semua, terlebih dahulu, saya nk bagi amaran. entri kali ini sangat pnjang.

perasan tk? saya diri sendiri yang perasan. perasan yang entri entri saya bnyk yang pasal saya je. bosan kan? dh lama saya tk cerita cerita secara berpengetahuan. kn? ada apa dengan warna? warna dan diri mu. awak awak dan awak diri saya sendiri sudah sedia maklum akan kecintaan saya terhadap hijau. awak suka warna apa? merah jambu? kuning? biru?

kenapa warna selalu menjadi isu terutamanya kepada pembelog?

ye, isu ini timbul apabila awak semua menghiasi blog awak. kn? mesti awak t'pk pk, apa warna utama untuk blog awak, apa warna yang bole masuk dgn warna utama itu? dan mcm mcm lg kn kn? untuk saya, saya suka kn hijau. oleh itu, blog saya memang kehijauan. sket hr lg bole jd hutan kn? nseb baek dh tuka latar belakang. kalau tk, dl bunga bungaan. ceyt, persis pencinta alam kn?

ada tu, smpai fanatik sgt nk warna hias blog dorang, pastu berhr2 pk dduk dpan laptop/pc nk cari yang terbaek dr yang terbaek utk tatapan memuaskan ht dorang sndr. tp senanye, pasti ke warna tu buat pembaca korang tertarik menarik kau memang da bomb nk bca blog awak awak ye? *oppss terlebih suda. jgn mra ye.. (saya sendr pun cani, kira dituju kepada saya lah ni)

tapi, awak awak semua taw tk, warna boleh mempengaruhi sikap kita? maksudnya, kecenderungan kita terhadap sesuatu boleh di pengaruhi oleh warna. bagaimana? itu yang saya tk tahu. *i'm not a psychology savvy. errr tkpe lah, mari kita belajar bersama sama. oleh itu, mari saya google okey.

"harmony of color combinations found that a person is likely to see balance in colors that are closely related or the opposite"

jap, saya cuba terjemahkan ia okey,

"kombinasi warna harmoni didapati dapat membuatkan seseorang untuk melihat keseimbangan dalam warna yang saling rapat atau sebaliknya."

apa maksud dia ye? saya pun tk pasti. haha terlalu educated. tkpe lah, saya google lain. teettt teeett teeet okey dh jumpe

"Color can influence our emotions, our actions and how we respond to various people, things and ideas. Much has been studied and written about color and its impact on our daily lives.Many people believe that colors are powers, and that colored stones are especially powerful."
terjemah versi sendiri lagi,

"warna bole mempengaruhi emosi kita, aksi kita dan bagaimana kita bertindak balas terhadap pelbagai orang, perkara dan idea idea. banyak yang telah dikaji dan ditulis tentang warna dan kesan ia terhadap hidup seharian kita. ramai orang percaya bahawa warna adalah kuat(*err pelik, kuat ke?), dan bahawa........ *yang ni mcm tk pham sket. knp tiba tiba ada batu? sambung alek....... dan bahawa batu warna adalah lebih kuat."

okey, berikut adalah simbl warna mengikut batu yang diperkatakan td;


Red symbolizes: action, confidence, courage, vitality

Red is the color most chosen by...(more)


Red gemstones

Pink symbolizes: love, beauty

The quality of pink energy is determined by...(more)


Pink gemstones

Brown symbolizes: earth, order, convention

The red in brown gives this color...(more)


Brown gemstones

Orange symbolizes: vitality with endurance

Orange increases the craving for...(more)


Orange gemstones

Gold symbolizes: Wealth, prosperity, wisdom

People who favor gold are...(more)


Gold gemstones

Yellow symbolizes: wisdom, joy, happiness, intellectual energy

The shade of yellow determines...(more)


Yellow gemstones

Green symbolizes: life, nature, fertility, well being

Wear green when you want to overcome...(more)


Green gemstones

Blue symbolizes: youth, spirituality, truth, peace

Artists use blue to show perspective...(more)


Blue gemstones

Purple symbolizes: Royalty, magic, mystery

Purple is the color of people who seek...(more)


Purple gemstones

Indigo symbolizes: intuition, meditation, deep contemplation

Indigo can have a negative effect when used during...(more)


Indigo gemstones

White symbolizes: Purity, Cleanliness

White has vibrations that can be used to...(more)


White gemstones

Black symbolizes: Death, earth, stability

While white reveals, black conceals...(more)


Black gemstones

Gray symbolizes: Sorrow, security, maturity

Gray clothing suggests...(more)

Gray gemstones



okey, korang tekan lah link more tu kalau nk taw lebih lanjut. errr, entri semakin panjang.

saya ada pengalaman sendiri tentang perkara yang berkaitan dgn warna ni. masa zaman sekolah dl, kawan baik saya pernah b'gdo kerana warna merah jambu beliau telah di curi oleh seorang rakan sekolah. awww hangat bukan? ada ke warna yg bole copyrighted? kalau bole, mst orang itu adalah sangat kaya kn? kalau bole lg, saya teringin nk copyrighted kn hijau.

okey, saya tk berniat nk berkempen disini. errr

ha, ini isu lebih hangat sikit ! kenapa awak awak semua (perempuan) mcm dh mula suka kt hijau? grr grrr ni yang nk mra ni. saya rasa saya tk suka taw :( dl ramai orang suka pink, oh lega saya. tp skrg rmai dh tuka kepada hijau. ini terlalu tidak adil kepada saya. *agak gila disitu. terus terang, saya rasa bila saya pandang perkara yang berkaitan dgn hijau ni, saya rasa aman nyaman peaceful gitu. awww

ada juga saya dengar taw awak, yang ada satu kajian telah dilakukan. seorang kanak kanak ditinggalkan di dalam bilik yang bercat hijau dan bercat merah. keputusannya? kanak kanak di dalam bilik hijau lebih tenang emosinya, dan kanak kanak di dalam bilik merah lebih agresif dan bertindak sedikit ganas. mhm apa pandangan awak ye?

pink suka hijau jgk yeayeay :p

setahu saya, orang yg suka warna hijau ni, suka kepada alam sekitar, berht lembut dan kuat cemburu. jeng jeng~ cemburu kah saya? siapa setuju angkat kening mcm iklan cadboury ! -.-' (versi melayu sgt comel okey) kalau pink tu, saya rasa dorang mcm lebih kepada keperempuanan gitu. ntah lah, tp korang tgk artis hollywood yang pink tu, ganas ke girly? *awak(lu) pk lah sndr. artis yang saya tahu sentiasa berkait rapat dengan pink lg sorang, adalah avril lavigne. kn kn?

lihat badan ku dilitupi dengan bulu pink, oh merah jambu...

dan awak yg suka hitam tu, mst orang yg agak ganas skit. suka bersendiri dan suka menghitamkn dr. *yg tu tipu je. ngeh ngeh tp lah kn, hitam ni nmpk elegan tahu. saya sndr suka kn hitam. lagi satu, warna hitam ni sesuai nk padan dengan smua warna. hijau hitam, pink hitam. lgpun, saya kn pkai tudung kn. kalau pkai tudung hitam, dengan semua warna pun cocok.

lihat bibir ku, hijau ghairah gitu...

pernah dengar rules ni? penggunaan tiga warna adalah maksimum. tp skrg mcm awak awak semua dh pndai bermain dgn warna kn? so, trend warna skrg ni lebih terang benderang. bukan warna yang soft soft mcm zaman batu dl. tp, agak susah lah kn kalau nk sesuai kn warna terang benderang ni. awak kna pndai bermain dgn warna. ecececeeehhh.

nnt bila saya pregnant, saya nk tgkp gmba berlatarbelakangkan kehijauan cani, vogue gitu. ala ala model bukan?

dan lg satu, kombinasi warna paling saya suka adalah, hijau pink, hijau biru, hijau putih, hijau hitam. oh cntek sgt. sbbtu lah blog saya semua warna warna cenggini je =.=

apa nombor? kalau tk dpt jawab, awak buta warna. kalau dapat jwb, mlm ni awak jerit kuat kuat tutup dgn batal sbb awak dh menang. yeayyyy skrg awak bole lompat lompat atas katil mak awak. tp sorok sorok, nnt kna mara. *time amek test computer utk license dl, kna wt cani lah hee

cntek bukan?
siapa lagi antara awak semua yang peminat fanatik kepada warna selain saya? rsa nya mcm bosan je saya berleter panjang panjang kn? grrr sory lah derrr
okoy, saya tinggalkan awak disini sahaja. sehingga berjumpa lg. au revoir.

No comments: